27   Ocak   2024

TEKNİK      BİLGİLER - 1

HAVA   HATTI   İLETKENLERİNİN   EN BÜYÜK   SALGI   DURUMDA,   ÜZERİNDEN   GEÇTİKLERİ   YERLERE   OLAN

EN   KÜÇÜK   DÜŞEY   UZAKLIKLARI

İLETKENLERİN
ÜZERİNDEN
GEÇTİĞİ YER
Hattın izin verilen en yüksek işletme gerilimi ( kV )
0...1 1...17,5 36 72,5 170 420
En Küçük Düşey Uzaklıklar
Üzerinde Trafik olmayan sular
( suların en kabarık yüzeyine göre )
4,5 * 5 5 5 6 8,5
Araç geçmesine elverişli çayır, tarla, otlak vb. 5 * 6 6 6 7 9,5
Araç geçmesine elverişli köy ve şehir içi yolları 5,5 * 7 7 7 7 12
Şehirler arası karayolları 7 7 7 7 9 12
Ağaçlar 1,5 2,5 2,5 3 3 5
Üzerine Herkes tarafından çıkılabilen düz damlı yapılar 2,5 3,5 3,5 4 5 8,7
Üzerine Herkes tarafından çıkılamayan eğik damlı yapılar 2 3 3 3,5 5 8,7
Elektrik hatları 2 2 2 2 2,5 4,5
Petrol ve doğal gaz boru hatları 9 9 9 9 9 9
Üzerinde trafik olan sular ve kanallar ( bu uzaklıklar suların ve kabarık düzeyden geçebilecek taşıtların en yüksek noktasından ölçülecektir.) 4,5 4,5 5 5 6 9
İletişim ( haberleşme ) hatları 1 2,5 2,5 2,5 3,5 4,5
Elektriksiz demiryolları ( ray demirinden ölçülecektir ) 7 7 7 7 8 10,5
Otoyollar 14 14 14 14 14 14
( * ) Yalıtılmış hava hattı kabloları kullanıldığında bu yükseklik değerleri 0,5 m azaltılacaktır.

HAVA   HATTI   İLETKENLERİNİN   EN BÜYÜK   SALGI   DURUMDA,   ÜZERİNDEN   GEÇTİKLERİ   YERLERE   OLAN

EN   KÜÇÜK   DÜŞEY   UZAKLIKLAR - 2

30.11.2000 tarihinde 24246 sayılı Resmi Gazete‘ de yayımlananan

Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği Madde-46 a Çizelge - 8

HAVA   HATTI   İLETKENLERİNİN   EN BÜYÜK   SALGI   DURUMDA,   YAPILARA   AĞAÇLARA   OLAN

EN   KÜÇÜK   YATAY   UZAKLIKLARI

30.11.2000 tarihinde 24246 sayılı Resmi Gazete‘ de yayımlananan

Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği Madde-44 i Çizelge - 5

ÇEŞİTLİ   GÜÇLERDEKİ   TRANSFORMATÖRLERİN   A.G   SİGORTA   ANA   KABLO  VE  ÖLÇÜ   KARAKTERİSTİKLERİ

Notlar:

- Transformatör Bağlantı Grubu: 100 kVA’ya kadar 100 kVA dahil Yzn11 // 160 kVA ve üstü transformatörler için Dyn11’dir.

- TERMİK MANYETİK OTOMATİK ŞALTER Ana kablo hesapları gerilim düşümü hesaba katılmadan hesaplanmıştır.

- Gerilim düşümü kablo kesitlerinde değişiklik yaratabilir.

- Kabloların kablo tavası üzerinde üçgen formda ve düzeltme faktörü uygulanmayacak şekilde döşendiği varsayılmıştır.

- Kaynak: EMO Teknik Bilgiler

MOTORLARDA    YILDIZ    ÜÇGEN    YOL    VERME    ŞEMASI

                                MOTORLARDA    YILDIZ    ÜÇGEN    YOL    VERME    ÇALIŞMA    ŞEKLİ

5 HP'nin üzerindeki motorlarda kullanılır.

Yıldız/Üçgen yolvericiler muhtemelen 50Hz dünyasında en yaygın azaltılmış gerilim yol vericilerdir.

Elektrik kaynağındaki bozuklukları ve parazitleri azaltmanın bir yolu olarak, başlatma sırasında motora uygulanan

başlatma akımını azaltmak amacıyla kullanılırlar.

Yıldız / Üçgen yol verici üç kontaktörden, bir zamanlayıcıdan ve bir termal aşırı Akım koruyucudan oluşur.

Kontaktörler, yalnızca sargı akımlarını kontrol ettiklerinden, Doğrudan Hat Yol vericisinde kullanılan tek kontaktörden daha küçüktür.

Sargıdan geçen akımlar hattaki akımın 1√3 = 0,58'i (%58) kadardır. bu bağlantı Üçgen değerlerinin yaklaşık %30'una karşılık gelir.

Başlatma akımı, doğrudan başlatma akımının üçte birine düşürülür.

YILDIZ - ÜÇGEN YOL VERİCİSİ NASIL ÇALIŞIR ?

Çalışma sırasında birbirine yakın olan ve genellikle ana kontaktör ve Üçgen kontaktörü olarak anılan iki kontaktör vardır.

Üçüncü kontaktör yıldız kontaktörü olup, motor yıldıza bağlıyken yalnızca yıldız akımı taşır.

Yıldızdaki akım deltadaki akımın üçte biri kadardır.

Çalışma sırasında öncelikle Ana Kontaktör (KM3) ve Yıldız Kontaktörü (KM1) kapatılır,

ayarlanan bir süre sonra yıldız kontaktörü açılır ve ardından üçgen kontaktörü (KM2) kapatılır.

Kontaktörlerin kontrolü, starterin içine yerleştirilmiş zamanlayıcı (K1T) ile yapılır.

1-) Kapalı Durumu : Tüm Kontaktörler açık.

2-) Yıldız Durumu : Ana ve Yıldız kontaktörleri kapalı, üçgen kontaktörü açıktır.

Motor yıldız olarak bağlanır ve Ana akımının üçte birinde ana güç torkunun üçte birini üretecektir.

3-) Açık Durum : Ana kontaktör kapalı, Üçgen ve Yıldız kontaktörleri açıktır.

Motor sargılarının bir ucunda gerilim vardır ancak diğer ucu açık olduğundan akım geçmez.

Motorun dönen bir rotoru vardır ve bir jeneratör gibi davranır.

Bu tür işleme açık geçiş anahtarlaması denir çünkü yıldız durumu ile delta durumu arasında açık bir durum vardır.

4-) Üçgen Durumu : Ana ve Üçgen kontaktörleri kapalıdır. Yıldız kontaktörü açık.

Motor tam hat voltajına bağlıdır ve tam güç ve tork mevcuttur.

Kaynak: https://instrumentationtools.com/motor-star-delta-starter-working-principle/

E-mail
LINKLER SAYFASI